5 eksempler, hvor freelancespecialister tilfører fleksibilitet og værdi til dit marketing setup
Af Claus Leinøe
Jelber er startet, da vi selv har oplevet, at behovet for at tilgå marketingkompetencer er under kraftig forandring. I langt højere grad end tidligere er der behov for fleksibilitet, adgang til mange forskellige kompetencer, at have disse tæt på forretningen og ikke mindst at kunne geare op og ned efter behov. Denne tendens er blevet yderligere forstærket under Corona krisen, som også har åbnet øjnene for, at man kan være effektiv på distancen og i remote teams. Vi oplever, at dette har øget interessen og villigheden til at lade eksterne specialister indgå i ens projektteams og dermed efterspørgslen efter dygtige freelancespecialister.
Hvis du savner inspiration til, hvordan du også kan øge din fleksibilitet, så du hurtigere kan omstille dig til udviklingen i markedet og samtidigt kan strække dit budget ekstra langt, så følger her 5 konkrete eksempler:
1. Projekt teams. Du kan vælge, at få håndplukket et team af freelancespecialister til at løse dit næste marketing og/eller digitaleprojekt. Det er effektivt, da de er erfarne og skræddersyet til opgaven på baggrund af erfaringer og referencer. Samtidigt får du value-for-money, da timepriserne typisk er 30-40% lavere end hvis du går til et bureau. Konkrete eksempler er f.eks. strategiske/kreative teams med relevant brancheerfaring i f.eks. B2B, healthcare, retail, lifestyle eller andre brancher. Typisk er det seniorfolk som tidligere har arbejdet på de større bureauer, men nu har valgt at arbejde selvstændigt. På digitale opgaver kan et team bestå af en digital strateg med erfaring indenfor din branche, som teames op med UX og design kompetencer og som kan facilitere design sprints og agil udvikling.
2. On-demand teams. Du kan få designet dit eget faste team af specialister til dine løbende opgaver, som du kan trække på i det omfang der er brug for det. Hermed kan du få dem knyttet tæt til din forretning, men skrue op og ned for ressourcerne efter behov. Konkrete eksempler er SoMe specialister som kan stå for at udvikle content planer og hjælpe med eksekveringen på tværs af kanaler. F.eks. hjælper vi en global virksomhed med et fast content team bestående af native tyske og US/UK specialister. Rundt om kerneteamet har vi organiseret et fast team af forskellige specialister som der kan trækkes på, når det er relevant. Alle er on-boardet, formaliteter og økonomi er på plads og vi tager os af alt det praktiske, så man kan fokusere på at løse opgaverne og skabe forretning.
3. Solo specialister. Du kan få en eller flere eksperter indenfor et specifikt specialområder integreret i dit eget team på tidsbestemte kontrakter. Fordelene ved dette er mange, men vi oplever især, at det er ved sæson eller spidsbelastninger, længerevarende sygdom, barsel eller fordi man er usikker på behovet. Herved undgå man dyre og tidskrævende fastansættelser eller at entrere med eksterne konsulentfirmaer. Vi mærker stor efterspørgsel efter kontraktansættelser af UX/UI eksperter, front-end udviklere, CRM/automation specialister, content specialister mv. som kan supplere eksisterende teams med deres specialkompetencer i en kortere eller længere periode. Andre konkrete eksempler er redaktører fra mediebrancen som hjælper med at styrke og udvikle den redaktionelle tilgang til content udvikling. Projektledere til tidsbestemte opgaver. Digitale eventspecialister til at organisere større interne og eksterne online events mv.
4. Optimeringsspecialister. En uafhængig og objektiv konverterings- og optimeringsekspert kan give dine digitale kanaler et servicetjek og hjælpe med at optimere performance dit købsflow, på dine landingspages eller emails. Det kan også være eksperter som evaluerer og optimerer dit digitale medieindkøb eller CRM/UX specialister som kan optimere brugeroplevelsen på tværs af dine touchpoints. Vi har specialister som matcher alle opgaver og som har relevant erfaring fra din branche.
5. Nye digitale innovationer. Innovation kommer ofte med inspiration udefra og det kan være svært at få driftsfolk til at få tid og overskud til at skabe det nye. Vi hjælper derfor med at håndplukke teams af uafhængige specialister til at tage bolden og hjælpe med innovation og nytænkning. Eksempler kan f.eks. være live selling, gamification indenfor eksisterende kanaler eller helt nye innovative digitale services.
At entrere med uafhængige specialister er naturligvis ikke svaret på alt, men med en strategisk tilgang til at source marketing- og digitale specialister får man en mere fleksibel arbejdsstyrke og mulighed for at strække sit budget væsentligt længere end, hvis man går til bureauer eller konsulentfirmaer. Vores fornemmeste opgaver er, at håndplukke de rigtige profiler og gøre det nemt for dig at komme i gang, så du kan fokusere din tid på projekterne og forretningen.