5 gode råd til en god onboarding af dine freelancere
Af Claus Leinøe
Når søgningen efter den helt rigtige freelancer er slut og alle glæder sig til samarbejdet, så er det en rigtig god ide at sikre sig en god onboarding før man kaster sig over projekterne.
Den gode onboarding sikrer, at freelanceren kommer rigtigt fra start og vil øge effektiviteten da man kan undgå simple fodfejl eller misforståelser omkring opgaverne. Derudover giver den gode onboarding både motivation og et godt første indtryk af virksomheden.
Derfor anbefaler vi altid, at man bruger lidt energi på at sikre en god introduktion til freelanceren. Her kommer 5 gode råd:
1. Get off on the right foot
For det første bør man naturligvis have styr på formaliteterne i form af kontrakter(tid, løn, opsigelser, ferier mv.), NDA'er osv. for hermed at sikre, at de formelle ramme for samarbejdet er på plads. Selvom at projektet måske først starter om et stykke tid, så er det en god ide at få aftalerne på plads med det samme, så freelanceren føler sig sikker på opgaven og at I selv har et commitment den anden vej.
Sørg dernæst for at alle praktikaliteter er på plads på første dagen når arbejdet med freelanceren starter op. Om det er virtuelt eller fysiskt, så er det vigtigt at have adgang til systemer, filer, mail, servere mv. på plads, så man undgår tomgang pga. af manglende adgang til dokumenter eller andet. Dernæst giver det også et godt og professionelt første indtryk af virksomheden.
Når man så også giver en gennemarbejdet og detaljeret gennemgang af de konkrete opgaver, så er der skabt et godt fundament for samarbejdet.
2. Introduktion til kollegaer og key stake holders
Den erfarne freelancer vil være trænet i selv at kunne navigere blandt alle de nye kollegaer og evt. stake holders som de skal samarbejde med. Men uanset hvad, så er det en god ide at give organisationen en kort introduktion til freelanceren og deres arbejdsopgaver. Så kan de freelanceren nemmere række ud i organisationen og hermed fokusere på at eksekvere projekterne. Et opstartsmøde med kerneteamet omkring projektet vil naturligvis også sikre en god start og at der bliver delt de rigtige informationer.
3. Få det store billede med
Selvom freelanceren kun skal være en del af organisationen i en kortere periode, så er det vigtigt at dele den overordnede strategi for virksomheden og det projekt der skal løses. At forstå det store billede vil hjælpe specialisten i sit arbejde med at løse de opgaver som han/hun er hyret ind til. Tidmæssigt er det ikke noget der bør tage så lang tid og hvis man systematisere det, så har man det klart til næste gang man skal bruge en freelancer. Forvent ikke at freelancerne selv investere i at blive briefet på opgaverne, virksomheden og de større linjer. Men den motivation det giver at få en ordentlig og professionel indføring i tingene betaler sig mange gange igen i form af motivation og commitment.
4. Gør dem til en del af teamet
Ofte skal freelanceren arbejde tæt sammen med en række kollegaer i et team af fastansatte og andre freelancere. For at styrke holdånden og skabe motivation, så bør man behandle freelanceren som andre medarbejdere og en inkluderende adfærd ift. møder og sociale arrangementer er en vigtig brik i dette. Især på længerevarende kontrakter,
5. Feedback og evaluering
Som alle andre medarbejdere er freelancere afhængige af feedback og gerne løbende ift. de opgaver de er hyret ind til. En god briefing og forventningsafstemning ved opstart gør det lettere at følge op og sikre, at alle er tilfredse med samarbejdet. Samarbejder man med Jelber er der altid løbende opfølgning på tilfredsheden hos både freelanceren og virksomheden, så man kan korrigere for evt. issues og sikrer et succesfuldt samarbejde. Ved af slutning af projektet er der derudover en mere dybdegående tilfredshedsanalyse.
Med andre ord, så går den gode onboarding ud over den første dag og med en investering tidligt i processen, så er der et godt udgangspunkt for et godt return på investeringen. Og en god onboarding er faktisk meget simpel.