
Den agile marketingafdeling: Vejen til succes i usikre tider
Af Claus Leinøe
Verden ændrer sig hurtigere end nogensinde. Markeder skifter, forbrugernes adfærd udvikler sig, og nye teknologier udfordrer status quo. I en tid med konstant usikkerhed er det afgørende at gentænke, hvordan vi organiserer marketingafdelingerne – og her er agilitet nøglen.
I øjeblikket har vi mange samtaler med marketing omkring organisering ift. at kunne reagere hurtigt og effektivt ved at have det rette mix af interne og eksterne kompetencer og AI. Det handler om en sourcing strategi der sikrer en stærk kerne af fastansatte ift. de strategiske opgaver suppleret med eksterne specialister og AI-løsninger, der kan tilføre fleksibilitet, skalerbarhed og effektivitet.
Til at facilitere en dialog om dette kan man f.eks. kigge på de kompetencer man har brug for ift. strategisk vigtighed og frekvens. Et par interessante spørgsmål er så, hvordan man ser sit interne kompetence mix og tilhørende eksterne sourcing strategi, samt hvordan AI kan supportere.
AI bliver en stadig vigtigere del af marketing, men det betyder ikke, at vi kan automatisere alt. Så ingen tvivl om, at vi vil se AI erstatte eksterne eller in-house ressourcer på de ikke strategiske opgaver som content generering, performance marketing optimering, SEO, kunde & dataanalyse mv.
Mens AI kan supplere, men ikke erstatte brandstrategi & storytelling, kreativ produktion, social media management, projektledelse mv.
Eller, hvad tænker du? Hvad er din strategi for den fremtidige marketing organisation?
Og ræk endeligt ud, hvis du vil høre mere om, hvordan vi hjælper førende virksomheder med en stærk sourcing strategi gennem adgang til de bedste freelance og Interim marketingressourcer.