Skærmbillede 2021-07-24 kl. 17.12.39

5 gode råd til at komme igang med at bruge freelancespecialister til dit næste marketingprojekt

Af Claus Leinøe

Der er mange fordele ved at entrere med uafhængige specialister til at løse ens marketingprojekter. Herunder fleksibiliteten, muligheden for at få et skræddersyet team til opgaven og naturligvis de fordelagtige timepriser, som samlet set giver value for money. Hermed ikke sagt, at det er den eneste måde at løse opgaverne på, men jeg møder mange som gerne vil i gang med det, men som er i tvivl om, hvordan man bedst gør det. Derfor har jeg her samlet et par gode råd til det:

1.Tænk strategisk

Tidligere har det været en tendens til at man brugte freelancere når tingene brændte på og man skulle slukke en ildebrand. Det kan man stadigt gøre, men for at få det maksimale udbytte, så bør man arbejde mere strategisk med brug af freelancere. Stil dig selv spørgmål som: Hvordan vil jeg gerne optimere mit marketing setup? Hvilke kompetencer mangler jeg og hvor ofte/hvor meget skal jeg bruge dem? Kan mit setup blive mere fleksibelt? Vil jeg gerne have nye øjne på mine opgaver? Vil jeg gerne kunne skrue op og ned efter behov? Er der brug for bedre løsninger og mere value for money? Det vigtigste er, at være bevidst om, hvad der kan styrke ens marketing setup og det output man ønsker.

2. Det er et middel og ikke et mål

Kan uafhængige specialister bruges til alt. Det korte svar er ja. Vi kan stille med erfarne specialister til alt fra brandstrategi til kodning af din næste app. Men det er tilbage til strategien. Du kan få enkeltpersoner, som bliver tilknyttet til et projekt eller på en tidsbestemt kontrakt. Håndplukkede teams som kan løse en enkeltstående opgave eller mere vedvarende aktiviteter. Det hele handler om, hvor du får bedst udbytte af fleksibiliteten, de håndplukkede specialister, nærheden til dig og dit team mv.

3. Lav en god briefing

Gør som du ville gøre med et bureau. Vær skarp på opgaven og lav en god briefing. Identificer derfra de bedste til at løse opgaven(se nedenfor). Hvis du vælger erfarne specialister med dokumenterede referencer, så er de hurtige at on-boarde, da de er vant til at sætte sig ind i nye problemstillinger og udfordringer. Vi ser det dernæst som vores fornemmeste opgave at matche specialister med erfaring fra din branche, så de kan starte i løb. En del af fleksibiliteten er, at du kan vælge selv at stå for projektledelsen, hvis du har tid til det. Ellers tilbyder services som Jelber at håndtere dette for dig, så du kan fokusere på andre vigtige ting.

4. Få hjælp til at finde de bedste

De kan være lid af en jungle at finde de rigtige folk. Nogen bruger den tid det tager at søge via LinkedIn eller en af de mange freelanceportaler der er dukket op. Det er tidskrævende, da man får lange lister med personer, som man så skal sortere i, udvælge og interviewe. Derudover er der ingen hjælp at få, hvis man vil have et team til en opgave. Hos Jelber har vi gjort det grove arbejde for dig og kan håndplukke et team af de bedste til opgaven. I den proces er det vi lægger mest vægt på hos specialisterne referencer fra andre opgaver og cases som matcher opgaven.

5. Gør det ikke kun for pengens skyld

I disse tider er der naturligt mange som kigger efter muligheder for at få sit budget til at strække sig mest muligt. Vi tror ikke kun, at det er derfor at man skal vælge af kigge mod freelancere. Det vigtigste er, at man kan få erfarne specialister indenfor lige præcis det område man ønsker og at man får fleksibilitet og den rigtige løsning. Får man de rigtige på projektet, så er det i sig selv godt for økonomien, da de er effektive og leverer et godt output. At så timepriserne typisk er 30-50% mindre end på bureauer er en ekstra bonus.

Vi lever i en verden der kræver handling og tilpasning og den enkleste måde at komme i gang på, er ved at starter et projekt op. Vi hjælper gerne med et forslag til et team og budget til opgaven. Det koster ikke noget og så kan du vurdere derfra om det er noget du vil sætte i gang.

Scroll to Top