Skærmbillede 2021-07-24 kl. 17.12.39

5 gode råd til at komme i gang med at bruge freelancespecialister til dit næste marketingprojekt

Af Claus Leinøe

Der er mange fordele ved at entrere med freelacespecialister til at løse ens marketingprojekter. Herunder fleksibiliteten, muligheden for at få håndplukket specialister med mange års erfaring og naturligvis de fordelagtige timepriser, som samlet set giver value for money. Vi møder en del  som gerne vil i gang med det, men som er i tvivl om, hvordan man bedst gør det. Derfor har vi samlet et par gode råd her:

1.Tænk strategisk

Tidligere har det været en tendens til at man brugte freelancere når tingene brændte på og man skulle slukke en ildebrand. Det kan man stadigt gøre, men for at få det maksimale udbytte, så bør man arbejde mere strategisk med brug af freelancere. Stil dig selv spørgmål som: Hvordan vil jeg gerne optimere mit marketing setup? Hvilke kompetencer mangler jeg og hvor ofte/hvor meget skal jeg bruge dem? Kan mit setup blive mere fleksibelt? Vil jeg gerne have nye øjne på mine opgaver? Vil jeg gerne kunne skrue op og ned for resssourcerne efter behov? Er der brug for bedre løsninger og mere value for money? Det vigtigste er, at være bevidst om, hvad der kan styrke ens marketing setup og det output man ønsker.

2. Det er et middel og ikke et mål

Kan freelancespecialister bruges til alt. Det korte svar er ja. Vi kan stille med erfarne specialister til alt fra brandstrategi til kodning af din næste app. Men det er tilbage til strategien. Du kan få enkeltpersoner, som bliver tilknyttet til et projekt eller på en tidsbestemt kontrakt. Håndplukkede teams som kan løse en enkeltstående opgave eller mere vedvarende aktiviteter. Det hele handler om, hvor du får bedst udbytte af fleksibiliteten og kompetencerne,.

3. Lav en god on-boarding

Lav en god introduktion til opgaven og det team de skal være en del af. Hvis du vælger erfarne specialister med dokumenterede referencer, så er de hurtige at on-boarde, da de er vant til at sætte sig ind i nye problemstillinger og udfordringer. Men sørg for at basale ting, som adgang til systemer, materialer og folk de skal samarbejde med er på plads, så får du mest for pengene. Alt dette har vi skrevet en hel artikel om, som du kan læse her: https://jelber.dk/onboarding_freelancere/

4. Få hjælp til at finde de bedste

De kan være lid af en jungle at finde de rigtige folk. Nogen bruger tid til selv at søge via LinkedIn eller en freelanceporta ,men et tidskrævende, da man får lange lister med personer, som man skal sortere i, udvælge og interviewe. Derudover er der ingen hjælp at få, hvis man vil have et team til en opgave. Hos Jelber har vi gjort dette arbejde for dig og håndplukker 2-3 profiler som matcher opgaven. I den proces lægger vi mest vægt på referencer fra lignende opgaver og erfaringer som matcher opgaven.

5. Gør det ikke kun for pengenes skyld

Der er mange som også kigger efter muligheder for at få sit budget til at strække sig mest muligt ved at hyre freelancere. Vi tror dog på, at det vigtigste er, at man hurtigt kan få erfarne specialister i gang med opgaverne, samtidigt med at det er en fleksibel løsning. Får man de rigtige på projektet, så er det i sig selv godt for økonomien, da de er effektive og leverer et godt output. At så timepriserne typisk er 30-50% mindre end på bureauer er en ekstra bonus.

Vi lever i en verden der kræver fleksibilitet og tilpasning og brugen af freelancere hjælper mange virksomheder med dette i det vi kalder en mere "blandet arbejdstsyrke". Det kan du læse mere om i denne artikel: https://jelber.dk/strategi_setup

Den letteste måde at komme i gang på er ved at starter et projekt op. Du er altid velkommen til at lontakt os og så kommer vi med 2-3 profiler indenfor 48 timer der matcher opgaven. Læs mere om processen, freelancerne og vores ydelser på www.jelber.dk/virksomheder

Scroll to Top