1080

Vigtigheden af et stærkt freelance employer brand i “The Talent Economy”

Af Claus Leinøe

Der er stor mangel på arbejdskraft, hvilket gør det meget svært for mange virksomheder at få besat faste stillinger.

  • Ifølge IT Brancheforeningen så efterspørger 9 ud af 10 danske virksomheder flere it-medarbejdere, og over halvdelen af dem har måttet opgive at besætte stillinger, fordi de ikke har kunnet finde medarbejdere med de rette it-kompetencer
  • I Berlingske’s Toplederpanel, hvor man spørger 1000 leder i de største virksomheder, er det 21 procent af de adspurgte topchefer, der svarer, at de inden for det seneste år har sagt nej til flere nye ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Samtidig forventer 27 procent af topcheferne, at manglen på medarbejdere vil tvinge dem til at sige nej til ordrer i løbet af det kommende år
  • Ifølge MyImage’s Bureauanalyse, så er den støre bekymring blandt bureauledere ikke at kunne tiltrække medarbejdere. 68% angiver, at det er det som holder dem vågen om natten
  • På det nyligt afholdte Digital Copenhagen blev det adresseret, at marketingbranchen står i en krise, hvor vi mangler dygtig arbejdskraft og hvor talenter flygter til andre brancher indenfor entertainment, tech og start ups

Konkurrencen om og manglen på veluddannet arbejdskraft er ikke et lokalt dansk fænomen, men en international tendens. Ifølge National Association of Business Economics (NABE), så mangler 47% af virksomhederne i USA højtuddannet arbejdskraft og de forventer ikke, at dette bliver reduceret i de næste par år. Dette forstærkes yderligere af, at flere og flere højtuddannede vælger at bliver freelancere for at tage større ansvar for deres eget arbejdsliv og få større frihed og fleksibilitet. Hvilket blev bekræftet, at den globale analyse af freelancere som vi deltog i.

Styrkeforholdet mellem virksomheder og medarbejdere er med andre skiftet til fordel for medarbejdere og freelancere og vil være det mange år ud i fremtiden. Man taler derfor om, at vi bevæger os fra en “Gig Economy” til en “Talent Economy”. I “The Talent Economy” er kunsten at tiltrække og fastholde talent i endnu højere grad i fokus.Talent er forskelligt og vi tror der vil være endnu større behov at kunne differentiere talent og finde de helt rigtige specialister til opgaverne. Hvorfor at freelance talent platforme baseret på store selvbetjene databaser, hvor man selv skal finde freelancere bliver for generaliserende.

Vi oplever, at mange større danske virksomheder i stadigt stigende grad satser på at tiltrække dygtige freelancespecialister for at have en mere “Blended workforce”. Udover fastansatte, bureauer/konsulentfirmaer, så er freelancespecialister den 3. arbejdskraft, som hurtigt kan tilføje højtspecialiseret viden og fleksbilitet til ens organisation. Hvilket er alt afgørende især når man oplever mangel på arbejdskraft. I et konkret eksempel fra sidste uge, fik vi hjulpet en global kunde med en nøglemedarbejder ift. en række globale kampagner på 2 dage, da de ikke havde kunnet rekruttere en fastansat.

Meget få virksomheder har dog formuleret em klar strategi for deres brug af freelancespecialister men gør det mere eller mindre ad-hoc og uden at have det koordineret mellem line-of-business, HR og indkøb. De bedste har dog lagt en strategi for en “blandet arbejdsstyrke” og arbejder struktureret og professionelt med freelancespecialister fra rekruttering til onboarding og fastholdelse. Dette giver en stor fordel ift. at tiltrække de bedste. Især i udlandet, hvor danske virksomheder, med et par få undtagelser, ikke er særligt kendte og konkurrencen defor er endnu større. Her skal der arbejdes meget aktivt med ens freelance employer brand. I et konkret eksempel fik vi overbevist en meget dygtig content specialist, der normalt arbejder for de største globale brands og mest kreative bureauer i USA, at vedkommende skulle bruge halvdelen af hendes tid på vores danske kunde. Det var kun muligt gennem en stærkt freelance employer brand, hvor der er taget aktivt stilling til bla:

  • Hvilke marketingkompetencer skal vi have internt?
  • Hvilke kompetencer insourcer vi gennem freelancerespecialister?
  • Hvordan rekrutterer vi de bedste freelancespecialister?
  • Hvordan driver vi vores marketing setup med en blandet arbejdsstyrke(værktøjer, processer, tools)?
  • Hvad er attraktivt for freelancere ved at arbejde for vores brand?
  • Hvilke konditioner tilbyder vi?
  • Hvordan onboarder vi og sikrer loyalitet?

Hvis du vil i gang med at bruge freelancespecialister og udnytte alle fordelene ved en mere blandet arbejdsstyrke, så har vi skrevet lidt om, hvordan man komme godt igang med freelancespecialister her: https://jelber.dk/fem_gode_rad_freelancere/

Vi holder også et seminar den 13. januar, hvor der kommer folk fra ALK og Novo og deler ud af deres erfaringer. Du kan se mere her: https://digitaltsalg.dk/gig/

Og du er naturligvis også altid velkommen til at kontakte os her på kanalen eller via [email protected]

Scroll to Top